Het schisma van de Belgische automarkt in cijfers (analyse eerste semester 2023)

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat samen: “De inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse personenwagens gedurende de eerste zes maanden van 2023 brengen een aantal markante feiten naar boven over de Belgische markt. We kunnen op verschillende vlakken spreken van een echt schisma: enerzijds tussen b2b-b2c en anderzijds tussen de regio’s onderling.

05/07/2023

Zo wordt 65% van de nieuwe wagens in België ingeschreven op naam van bedrijven/leasing/btw-plichtigen (b2b) en slechts 35% door particulieren (b2c). We merken voor wat b2b-inschrijvingen betreft een gigantisch verschil tussen Brussel (86,4%) en Vlaanderen (73,0%) enerzijds en Wallonië (amper 27,9%) anderzijds. De oorzaken: minder leasingmaatschappijen evenals minder wagens die op naam van bedrijven worden aangekocht in Wallonië.

De occasiemarkt daarentegen is voor 89% in handen van consumenten (b2c) en ook daar zien we een uitschieter in Wallonië waar 94,1% van de tweedehandswagens wordt ingeschreven door particulieren. Daar waar Wallonië slechts 22% van de nieuwe wagens in België voor zijn rekening neemt, haalt het wel een hoog aandeel bij de occasies (37%). Bij Brussel en Vlaanderen zien we de omgekeerde beweging: hun aandeel in de nieuwe inschrijvingen ligt veel hoger dan bij de occasies. 

Qua motorisaties een al even opvallende vaststelling: bij de nieuwe wagens zien we een sterke vertegenwoordiging van elektrische wagens en hybrides – hoewel Wallonië zwak scoort voor EV (7% tegenover 21,4% in Brussel en 18,2% in Vlaanderen). Nieuwe benzines blijven het nog goed doen in de drie regio’s, en zeker in Wallonië. Maar wat een verschil met de tweedehandsmarkt! Daar is amper een spoor van EV en hybride te zien terwijl de benzinemotor heer en meester is. Met één belangrijke uitzondering: de diesel scoort in Wallonië even hoog als de benzine (beide ongeveer 47%) terwijl de diesel is teruggevallen naar ongeveer 30% in de twee andere regio’s. 

Deze cijfers met enorme onderlinge verschillen maken duidelijk dat de Belgische markt zich maar moeilijk door de huidige transitie spartelt: de kloof tussen de particulieren en de bedrijven wordt alsmaar groter, en ook de verschillen tussen de regio’s maakt dat we als het ware in andere autorealiteiten leven.”

Cijfers en grafieken

a) 65% van de nieuwe wagens wordt ingeschreven door b2b, 89% van de occasies door b2c

b) In Wallonië worden proportioneel veel minder nieuwe en veel meer occasiewagens ingeschreven

c) De Waalse realiteit: amper 27,9% van de nieuwe wagens wordt er ingeschreven door b2b, 94,1% van de occasies door b2c

 

d) EV + hybride staan sterk op de nieuwmarkt en staan nergens op de tweedehandsmarkt. Benzine (Fuel) verkoopt nieuw nog altijd goed en domineert de occasiemarkt. Maar opgelet: de diesel staat in Wallonië even sterk als de benzine!

 

 Opmerking:  HYBRIDE => zowel plug-in hybride als gewone hybride en mild hybrid.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy